Magdalena Komar. Praktyki współistnienia.
W “Praktykach współistnienia” Magdalena Komar odnosi się do idei symbiogenezy, teorii zakładającej powstanie gatunków na drodze integracji oraz koncepcji posthumanizmu krytycznego, podważającej antropocentryzm jako sposób gatunkowego trwania.
Poprzez stworzenie i praktykowanie metod nowego usytuowania człowieka w jego relacjach z florą i fauną, wykorzystuje dialog międzygatunkowy jako konieczność w konstruowaniu nowej wizji świata.
Magdalena Komar założyła ul i przez ostatnie dwa lata prowadziła działania z pszczołami miodnymi, zachęcając je do tworzenia nowych form rzeźbiarskich – wspólnych dzieł sztuki.
Projekt pokazuje, że pszczoły miodne mogą być pomocne w projektowaniu konkretnych struktur. Pszczoły są inżynierami – potrafią analizować i dzięki temu projektować i tkać lekkie, architektoniczne formy. Łączą dokładność technologii z organicznymi cechami natury aby stworzyć doświadczenie, które jest estetyczne i być może funkcjonalne w przyszłości.
Magdalena Komar
Praktyki współistnienia.
10.12.2021 – 25.03.2022
kuratorzy:
Sarmen Beglarian,
Sylwia Szymaniak
identyfikacja graficzna:
Tomek Bersz
oprawa prac:
Paweł Ciepielewski
montaż:
Jacek Ziółkowski
kurtyny:
Wojciech Giedyk, Andrzej Fijałkowski, Tomasz Fijałkowski, Beata Matusiak, Tadeusz Matusiak
Instalacja
stereografia:
Marek Saenderski
tkanina:
Magdalena Komar
muzyka i sound design:
Janek Komar
nagrania pszczół:
Jarek Bajdowski
nagłośnienie:
Marek Sadowski
Film
występują:
Pszczoły, Magdalena Komar,
Maciej Berski, Michał Rogalski, Gloria
kamera:
Magdalena Komar,
Maya Komar–Fletcher
montaż:
Marta Michno
sound design:
Janek Komar
Podziękowania:
Jarosław Bajdowski,
Maciej Berski,
Joanna Czaja,
Paweł Ciepielewski,
Tadeusz Dylon,
Adam Jakubowski,
Tomasz Klimkiewicz,
Ewa i Michał Komarowie,
Paweł Kowalewski,
prof. Jarosław Kozakiewicz,
Paweł Lesisz,
Piotr Nowicki,
Justyna Mikołajczyk,
Monika Tramś,
Michał Rogalski,
Elżbieta Wojtczak.