Andrij Dostliev. Kwiaty i krew
Wystawa Andrija Dostlieva odnosi się do mechanizmów działania pamięci i percepcji fotografii w kontekście archiwalnym. Umieszczając na wystawie wybór prac z dwóch cyklów, artysta uwypukla rolę pamiętania i zapominania w pamięci jednostkowej i zbiorowej oraz problem obrotu handlowego materiałami archiwalnymi.
2. Wojna światowa w kwiatach (Naturalnie bez kwiatów na fotografiach), 2017
Na niemieckim eBayu zaoferowano do sprzedaży reprodukcje fotografii z prywatnego archiwum zdjęciowego. Aby udaremnić próby eksploatacji tych zdjęć przez potencjalnych użytkowników, naniesiono na nie cyfrowo różowe kwiaty, pełniące funkcję swoistych, zabezpieczających „znaków wodnych”. To, co na nich widać, dość wyraźnie mimo kwiatów, to sceny z frontów i okupowanych terenów II wojny światowej – żołnierzy niemieckich, polskich Żydów, również tych wyszukiwanych lub konwojowanych do miejsc kaźni, powieszonych partyzantów, defilady wojskowe, zniszczone czołgi, ruiny miast i anonimowe żołnierskie groby z zatkniętymi na drewniane krzyże hełmami. Pozyskany przez Andrija Dostlieva materiał stał się punktem wyjścia dla przeprowadzenia artystycznej rekontekstualizacji, czystego odtworzenia w nowej sytuacji. Pojawia się w niej problem granic przywłaszczania, przetwarzania artefaktów archiwalnych, komercjalizacji obrazu wojny i Holokaustu i ich dystrybucji. Oraz kwestia statusu ontycznego samych fotografii, zachwianego w niejasnej relacji zachodzącej pomiędzy dokumentem, przedmiotem obrotu handlowego i obiektem galeryjnym.
Jemand wichtig (ktoś ważny), 2020
Andrii Dostliev
ul. Krakowskie Przedmieście 16/18, lokal 4, Warszawa